woensdag 8 juni 2005

Ophef over foto's... indeed!

De Rijksvoorlichtingsdienst vindt het 'ontoelaatbaar' dat Privé foto's gepubliceerd heeft van Amalia, de dochter van Willem A en Máxima, die genomen zijn tijdens een bezoek aan een kinderboerderij. De RVD vindt dat 'leden van het Koninklijk Huis [..] zich onbespied mogen wanen als ze zich in de eigen, privé-, familie- of gezinssfeer bevinden'. (Metro van vandaag)

Ik kan niet begrijpen waarom mensen geïnteresseerd zijn in het Koninklijk Huis of andere zogenaamd 'hoog'geplaatsten, maar als ze daaraan behoefte voelen, zie ik niet in waarom deze mensen zo afgeschermd moeten worden. Ik vind het niet toelaatbaar wanneer mensen in hun eigen huis (of bijv. tuin) bespioneerd worden. En zelfs dat nog met de nodige reserves, want ik ben er steeds meer van overtuigd dat wij allemaal voortdurend begluurd worden door de registratie van onze telefoon- en internetverkeersgegevens, via onze chipkaarten en de verplichting om ons te allen tijde te kunnen legitimeren en wie weet wat voor verdere spionagemiddelen waarvan wij niet op de hoogte zijn.

Anderzijds zie ik volstrekt niet in, waarom de leden van het gezin Von Amsberg meer rechten hebben dan wij. Het feit dat wij (al is het dan in ieder geval zéér tegen mijn zin) hen in staat stellen hun luxe leventje te leiden, impliceert nog niet dat ze zich dan ook maar alles kunnen permitteren. Integendeel dunkt mij: als compensatie voor alles wat ons te hunnen behoeve uit de zak gezogen wordt moeten ze er maar rekening mee houden dat ze af en toe op openbaar terrein maar de consequenties moeten dragen. Tenslotte is een kinderboerderij nou niet bepaald hun privé terrein... Als ze daar niet tegen kunnen, moeten ze gewoon de hele heisa achter zich laten en net als de broers van Willem A. een baantje zoeken. Met hun achtergrond zal het beslist niet moeilijk zijn om een leukbetaalde baan met goede secundaire (en tertiaire) arbeidsvoorwaarden te vinden. Maar zolang als ze een openbare functie vervullen, mogen ze zich niet onttrekken aan de consequenties daarvan.
Voorlopig is het vervelend voor hun kind, dat niet voor deze heisa gekozen heeft, of er geen afstand van kan nemen, maar dat moet ze dan maar doen als ze wat ouder is...

Geen opmerkingen: