vrijdag 10 juni 2005

Zware teleurstelling voor Zalm

Zalm, de schaapachtige Nederlandse minister van Financiën, roept al jaren dat het 'volgend jaar' beter zal gaan. Onlangs beloofde hij dat nog voor 2006. Natuurlijk rekent hij daarop, want het is zaak in 2007 weer de verkiezingen te winnen, en hij is in ieder geval niet dom genoeg om te denken dat hij gekozen zal worden wanneer het kiesvee (ik kan me nauwelijks voorstellen dat hij ons nog als mensen ziet) er nog verder op achteruit gaat.

Helaas voor deze fantast (misschien kan hij nog sprookjesboekjes gaan schrijven: Madonna doet het en ook Jan Terlouw heeft al menig exemplaar van zijn kinderboeken verkocht - eerlijk gezegd denk ik dat hij meer verstand heeft van schrijven dan van politiek, Terlouw bedoel ik) ziet het er volgens het Centraal Planbureau (CPB) niet zo rooskleurig uit.

Volgens een artikel in NRC/Handelsblad van gisteren (soms heb ik simpelweg niet genoeg tijd om alles te lezen wat ik voor ogen krijg) zal de economische groei dit jaar niet 1 (één) procent bedragen, zoals in december nog verwacht, maar slechts een half procent. Volgens een CPB-woordvoerder komt dit neer op stagnatie van de economie.

Toen het CPB een tijdje geleden al somberder cijfers verwachtte dan de voorspelling van Zalm, schamperde die (volgens hetzelfde NRC/Handelsblad-artikel) nog: "Wij kunnen beter rekenen dan het CPB". Ik herinner me inderdaad die rekenvaardigheid van deze mislukte vis nog maar al te duidelijk, toen hij een tijdje na de invoering van de Euro verklaarde dat de prijzen maar 0,3 of zo procent waren gestegen...

Hij leest verder nog voor uit zijn eigen smoesjesboek en vertelt dat de consumenten niet alleen minder geld uitgeven vanwege minder vertrouwen in de economie, maar door de loonmatiging en de stijgende pensioenpremies... Was die loonmatiging nou niet precies een van de belangrijkste punten waarom het regime Balk het zo goed deed bij het bedrijfsleven? Die kortzichtige geldzuigers krijgen nu een pittig koekje van eigen deeg, want uiteindelijk valt er weinig bij elkaar te graaien, wanneer de consument geen geld heeft om uit te geven. Alleen is het heel jammer dat het juist toch weer de arbeiders zijn die, zoals altijd, de dupe zijn.

Het kabinetje had voor volgend jaar al een "lastenverlichting van één miljard euro in het vat zitten" en Zalm vindt dat wel genoeg. Jaja, volgend jaar, dat is dus het jaar voor de volgende verkiezingen, en als deze firma List & Bedrog dan weer herkozen wordt, kan Zalm de vier jaar daarna weer rustig voortgaan met het volk nog verder uitpersen tot meerdere eer en glorie van de neoliberale internationale...

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Belachelijk de manier waarop 'men' zich verschuilt achter de "hoge olieprijzen".

Laat ik een tweetal voorbeelden geven:

[1] Het Energiebedrijf stuurt me een overzicht van de nieuwe tarieven en verontschuldigt zich vanwege de stijging van de gasprijzen "helaas nodig door de stijging van de prijs van ruwe olie".
Waarschijnlijk is dit een formulering die alle energiebedrijven hanteren, en eerlijk gezegd kan ik me er iets bij voorstellen (om elektriciteit op te wekken worden veel fossiele brandstoffen verbruikt, meestal olie).
Helaas wordt ook de elektriciteit duurder (om dezelfde reden) en dat klinkt een beetje als dubbelop.
Beter gezegd, ik kan me voorstellen dat elektra vanwege het verbruik van duurdere olie een prijsstijging krijgt, maar wat heeft in hemelsnaam de prijs van aardgas daarmee te maken, dat wordt toch niet uit ruwe olie gestookt, of mis ik een bepaalde kennis op het gebied van de chemie.
Daarnaast gebruik ik al jaren Groene Stroom, en waar ligt daarbij het verband met ruwe olie, naar mijn weten is daar geen verband, of ik word voorgelogen.

[2] Nadat het CPB stelde dat de economie dit jaar hooguit een half procent zou groeien (dat betekent in feite achteruit kachelen, vanwege een driemaal hoger inflatiepercentage) komt slaapkop Balk (Metro, 11 juni) met de mededeling dat hij er niets voor voelt "om de lasten van de burgers te verlagen om zo het vertrouwen in de economie te herstellen", hij wijt het gebrek aan economische groei "vooral aan de hoge olieprijzen".
Iedereen zou dit blijkbaar dagelijks kunnen merken aan de verhoogde benzineprijs (en dat terwijl het CBS juist vertelde dat: "autobrandstof en telefoneren waren in mei goedkoper, maar voor voedingsmiddelen en dranken moest de consument meer betalen" - ANP, 09 juni), maar wat weet Balk nu van benzine, die laat zich rijden.

Het Balkend geklets duidt op de eerste plaats op de bijna spreekwoordelijke blindheid van deze brildrager, het kan namelijk niets te maken hebben met wat hij en zijn spaanplaten kabinetje de afgelopen jaren van Nederland gemaakt hebben, en we kunnen uit bovenstaande formulering ook opmaken dat het eind van de uitzuigerij nog niet in zicht is, we moeten de komende tijd klaarblijkelijk rekening houden met serieuze lastenverhogingen.

De enige overigens die van de koppeling van gas- aan olieprijzen profiteert is niet het energiebedrijf, (zoals je zou kunnen concluderen uit wat ik onder punt [1] schreef,) maar het balkenkabinet (want de schatkist vangt het verschil tussen gekoppelde prijs en concrete prijs) en die kennen nog zakken genoeg die daarvan willen meeprofiteren.

Dwarslezer zei

Tja, meneer Zondervan, in het verleden is ooit door een of ander Nederlands bewind 'afgesproken' (dat woord wordt altijd gebruikt, ook voor een eenzijdig opgelegde verplichting, zoals u ongetwijfeld weet) om de prijs van het aardgas te koppelen aan die van de aardolie. Het zal ongetwijfeld bedoeld zijn als een ordinaire zelfverrijking, al is het misschien indertijd zelfs wel gebracht als een maatregel om te voorkomen dat bij een stijgende olieprijs het (dan relatief goedkopere) aardgas in grotere hoeveelheden zou worden gekocht door 'het buitenland', waardoor ons spaarpotje vlugger leeg zou zijn.

Mogelijk is er toen in de achterkamertjes (of misschien wel in Yab Yum) ook nog rekening gehouden met de samenspannende olie-maatschappijen, die hun oliehandel niet wilden zien instorten door een relatieve verlaging van hun olieverkopen. Bovendien zouden ze (maar dat was onder de tafel - of onder de lakens) stiekem ook wel zonder inspanning wat mee willen pikken van hun belangen bij de aardgashandel.