zaterdag 4 juni 2005

Humor, meneer Balk!

Ik hoorde vanmiddag op de radio iets over de lange (en vooral prikkelbare) tenen van het Nederlandse kabinetje. De Belgische minister van Buitenlandse Zaken Karel de Gucht is namelijk geciteerd in Het Laatste Nieuws. Hij zou iets gezegd hebben over een soort Harry Potter met een uitstraling van nul (herinner het me niet letterlijk). Nu wordt de Belgische ambassadeur door Botte Ben op het matje geroepen.

Het is eigenlijk niet te bevatten hoe dit rariteitenkabinet -dat er geen enkele moeite mee heeft om met een stalen gezicht politieke vluchtelingen naar hun verdoemenis te sturen, zieken en ouderen in de kou te laten staan, de toekomst voor onze kinderen steeds verder te versomberen- ineens toch zo gevoelig blijkt, wanneer iemand iets zegt dat niet helemaal met de regels van hun étiquette strookt. Hebben ze in het Kotshuis misschien naast de bijbel ook Amy Groskamp-Ten Have's Hoe hoort het eigenlijk? als handboek in gebruik?

Het is ongetwijfeld nog maar een kwestie van tijd totdat er ook een wet wordt uitgepoept, waarin staat dat niet alleen Bea en haar familie niet beledigd mogen worden, maar ook de regering. Niet dat dat veel verschil maakt, want ik denk niet dat er ook maar één rechter is, die het broddelwerk van Balk & Co als 'regeren' zou mogen betitelen (dus kan er ook geen sprake zijn van een 'regering'), maar het geeft wel aan waar bij deze club de prioriteiten liggen. In ieder geval níet bij de Nederlandse bevolking, en alleen dát is al voldoende om de plagen van Egypte over hen af te roepen.

P.S.: Ik heb het nog even opgezocht. Volgens Het Laatste Nieuws heeft De Gucht Balk "een mix van Harry Potter en brave stijfburgerlijkheid" genoemd. Dat lijkt me een erg vriendelijke omschrijving. Als ik Balk was, met zijn antecedenten, zou ik me heel erg gevleid voelen. Ik veronderstel echter dat Balk (en zijn medeplichtigen) het pijnlijk vinden om er door dit soort opmerkingen steeds herinnerd te worden aan hun knagende geweten - als dat tenminste niet al tezeer is afgestompt om nog te kunnen knagen...

1 opmerking:

Anoniem zei

Het vervelende van die Egyptische plagen was eigenlijk dat alleen de laatste, waarbij nadrukkelijk bewust doden vielen, selectief werd ingezet.
Aangezien de Balkenbende min of meer tussen gewone mensen woont (min of meer zeg ik) is de mogelijkheid dat onschuldigen getroffen worden, wel heel erg groot.

We hebben zojuist weer kunnen constateren dat het rammelkastje elke vorm van humor ontbeert (ik moest láchen toen ik De Gucht zijn uitspraken hoorde doen, die heeft er tenminste iets van begrepen dacht ik, hadden wij maar van die figuren in de regering).

Dwarslezer, ben je niet bang dat ze (die kastbewoners) ook niet op de hoogte zijn van beeldspraak en al die andere manieren om woorden anders te gebruiken dan in hun steriele betekenis?

Zelfs oudoom Pyn, die toch heel wat gewend is en zelf ook niet op z'n mondje gevallen, reageerde in eerste instantie enigszins geschokt op je plaag-opmerking, ook al begreep hij best dat je weliswaar geïrriteerd of kwaad kon zijn, maar geen kwaad wilde doen, geen vloek of veroordeling uitspreken over hen die ons tot de bedelstaf veroordelen.

"Ironie", zei hij later, "ironie of satire of zo, maar gebruik daar de Woorden uit het Boek niet voor, ook al verdraaien zij ze wél, de farizeeërs."
Kijk, dat is oudoom Pyn ten voeten uit (maat 42 met wollen sokken, zomer en winter).

Hé Balk, leer toch eens lachen, droplul, en herinner je, dat je enkele jaren geleden op de televisie nog glunderend vertelde dat mensen, en jijzelf ook wel, je vergeleken met die betweterige Harry Snotter.
Daar maakte je je indertijd al belachelijk mee (in plaats van dat het je dichter bij het volk bracht, wat je bedoeling was), en nu laat je je door je kastbroer Berend Botje éxtra belachelijk maken, die afleiding komt die Botter natuurlijk wel goed uit, zo fris was die ook niet bezig.

En Balk, je had ook even kunnen luisteren naar wat De Gucht nog meer zei (over je contra-productieve pro-campagne en zo), in plaats van dat je jezelf nu helemaal over de rooie draait in verband met je totale gebrek aan charisma en je puberale pedanterie.