woensdag 29 juni 2005

Originaliteit is geen sterke kant van de VVD!

Net als enkele jaren geleden (zie mijn blog Bijziende politici met korte-termijn-"intelligentie" van 15 augustus 2002) komt er nu ook weer een politicus (al wordt het dan door 'de VVD' uitgedragen) met het lumineuze idee het spaarloongeld vrij te geven om zo de "burgers te bewegen meer te consumeren zodat de economie kan aantrekken" (Brabant Dagblad van gisteren).

In de bijna 3 jaren na het bovengenoemde blog is mijn standpunt in dezen niet gewijzigd: ik vind het nog steeds een onzalig idee, dat alleen ontsproten kan zijn aan wezens (vallen politici nog onder de categorie 'mensen'? In ieder geval niet onder de klasse 'homo sapiens', en ik heb nog nooit gehoord van een 'homo stultus' of 'homo blaterans')...

De enige reële oplossing in deze tijd van economische stagnatie is het loslaten van het door Zalm zo aanbeden stabiliteitspact. Inflatie is op zich niet goed, maar wanneer een economie stagneert kan een inflatoire begroting de nadelige gevolgen op korte termijn opvangen, waarna ze op langere termijn veel gemakkelijker gecompenseerd kunnen worden.

Dat de enige werkelijk goede oplossing bestaat uit het opheffen van het consumisme en het kapitalistische marktmodel zal ik maar niet te hard benadrukken, want dat ideaal lijkt me helaas steeds minder gemakkelijk te realiseren - totdat het te laat is, natuurlijk. Maar tegen die tijd valt er simpelweg niets meer te consumeren, omdat alles opgesoupeerd zal zijn (met name door de vraatzucht van de Verenigdestaatse onmaatschappij (waarbij het voorvoegsel 'on-' alleen bij 'maat' hoort en niet per se bij 'maatschappij': het is tenslotte een maatschappij die geen maat kan houden).

Geen opmerkingen: