zaterdag 26 mei 2007

Wie souffleerde 'De Pers'-correspondent?

Gisteren meldde correspondent Arjen van der Horst van De Pers uit Londen dat het "nog dagen [kan] duren voordat de definitieve uitslag bekend is". Het ging hier om de Ierse parlementsverkiezingen van gisteren. De reden van die 'vele dagen'? De stemmen moesten door "honderden vrijwilligers" met de hand geteld worden, omdat de van het Nederlandse bedrijf Nedap gekochte stemcomputers onbetrouwbaar bevonden waren. (Zie hierover mijn artikel De Pers in handen van Nedap? van gisteren).

Gisteren meldde de RSS-feed van
De Pers echter al om 21:38 dat de uitslagen in grote lijnen al bekend waren, maar dat "door het ingewikkelde kiesstelsel in Ierland [...] de officiële uitslag van de verkiezingen waarschijnlijk zaterdag pas bekend" worden. Dat komt dus neer op niet eens twee hele dagen, en dat is toch heel wat minder dan de formulering "het kan nog dagen duren" in de papieren editie van die dag suggereerde.

Het artikel van gisteravond (een bron wordt niet vermeld) heeft het helemaal niet meer over het stemmen met papier en potlood, maar noemt "het ingewikkelde kiesstelsel" als reden voor de trage bekendmaking van de definitieve uitslag. Dat lijkt me een plausibele reden, al heb ik geen flauw idee van het Ierse kiesstelsel.

Blijft echter de vraag waarom Van der Horst het met papier en potlood stemmen noemde als oorzaak. Ik wil best aannemen dat hij zijn artikel zo lang mogelijk wilde maken (ik weet niet of hij per woord betaald wordt), maar er waren beslist minder dubieuze toevoegingen mogelijk geweest.
Het is natuurlijk mogelijk dat hij gewoon ergens een klok had horen luiden en geen moeite had gedaan om de klepel op te zoeken. Het is echter evengoed mogelijk dat hij op een of andere manier door (of namens) Nedap bijgestuurd is. Of misschien is hij wel familie van of bevriend met iemand die weer bij Nedap betrokken is.


De ware reden van zijn kletsverhaaltje zullen we wel niet achterhalen, maar voor mij blijft het behoorlijk stinken. Voor mij is het voldoende reden om alles van de hand van Van der Horst met mijn dubbele argwaan te lezen...

1 opmerking:

Anoniem zei

Dwarslezers zijn kennelijk erg vluchtige lezers. Het is altijd goed om journalisten kritisch te volgen, maar net als journalisten: check your facts.

Ik schrijf inderdaad dat het nog dagen kan duren voor dat de definitieve uitslag bekend is. Let op het woord 'definitieve'. Ik hoef geloof hier niet uit te leggen dat computers doorgaans sneller tellen dan mensen die met de hand tellen. Of die dan ook betrouwbaar zijn, is een tweede. Goed, meer daarover later.

Ik zal eerst eens uitleggen hoe het werkt in Ierland. Op de eerste plaats is het kiessysteem inderdaad ingewikkeld. Je moet als kiezer namelijk vier voorkeurstemmen uitbrengen. Als je die dan ook nog eens met de hand moet tellen, duurt het inderdaad wat langer. Dwarslezer doet wel erg zijn best om een tegenstrijdigheid tussen mijn stuk en het latere artikel op de website te ontdekken. Daar had ik misschien uitgebreider over moeten schrijven. Maar anders dan dwarslezer beweert, was mijn ruimte helaas beperkt voor dit stuk in de krant.

Dat De Pers vrijdag al meldde dat de uitslag in grote lijnen bekend was, is ook correct. Een groot deel van de stemmen was geteld, en gaf een goed beeld van hoe de uiteindelijke zetelverdeling er uiteindelijk zou uitzien.

De website van de De Pers meldt verder dat 'waarschijnlijk' de officiële uitslag zaterdag bekend zou zijn. Gezien het tempo waarin het stemmen tellen van dat moment plaatsvond, was dat geen rare opmerking. Maar het tellen ging daarna een stuk trager. Op zaterdag waren 144 van de 166 zetels bekend. De DEFINITIEVE uitslag was pas op maandag bekend, inderdaad na VIER dagen. Mijn voorspelling dat het 'nog dagen' zou duren, was zo gek nog niet.

Verder: ik begrijp niet waar die rare insinuatie over mijn vermeende banden met Nedap vandaan komen. Het is toch echt niet positief wat ik over de stemcomputer/-machines van Nedap schrijf.

Tot slot: ik heb het vermoeden dat Nedap zelden de landsgrenzen passeert (okay, misschien gaat dwarslezer wel eens naar de Ardennen), maar als hij vaker in Ierland was geweest dan had hij wel begrepen wat ik bedoel. Ik ben getrouwd met een Ierse vrouw en kom geregeld voor reportages in de republiek. Ik geloof dat ik wel met enig gezag over het land kan spreken. Modern is niet per definitie het tegenovergestelde van het woord ouderwets, zaken worden nu eenmaal wat minder efficiënt geregeld in Ierland.