dinsdag 1 november 2005

Wat zegt een prijs?

Het Jeugdjournaal heeft, zoals in de uitzending van 30 oktober gemeld werd, de Kinderkast-prijs gewonnen. Zegt dit echter iets over de kwaliteit van het programma?

Tja, het programma is toegankelijk voor kinderen en soms zijn er wel interessante onderwerpen. Maar toch, er wordt soms ook buitenproportioneel aandacht aan nonderwerpen besteed - en dan bedoel ik niet eens de regelmatig terugkerende 'nieuwtjes' over zand- of ijssculpturen.

Het ergste is echter, dat er ook regelmatig (in commissie, dat wel) klinkklare onzin verkondigd wordt, zoals (eveneens op zaterdag 30 oktober) de informatie over de zomer- en wintertijd.

Ja, de zomertijd is belangrijk, want doordat het 's zomers een uur langer licht is (lijkt te zijn), wordt een heleboel elektriciteit bespaard. Pardon? En 's winters? Zou er dan geen elektriciteit bespaard worden, wanneer het een uur langer licht is? Sterker nog: ik denk dat er in de winter nog meer bespaard zou kunnen worden. Ik ken mensen die 's avonds om wat voor reden dan ook vroeg gaan slapen: die hebben midden in de zomer geen elektrisch licht nodig (en besparen ook niks meer wanneer ze zijn gaan slapen).
Aangezien het in de winter veel vroeger donker is, zouden die mensen ook het volledige extra uur elektriciteit besparen.

Dus -nog afgezien van het feit dat het Jeugdjournaal niet uit zijn nek moet kletsen- wil ik hierbij een krachtig pleidooi geven voor het afschaffen van de wintertijd. Voortaan wil ik het hele jaar zomertijd. Als je de somberverhalen mag geloven, is er trouwens over een paar jaar helemaal geen winter meer!

Geen opmerkingen: