dinsdag 23 mei 2006

Met cijfertjes kun je alles bewijzen, zelfs onzin!

Het balkenkabinet heeft een tijdje geleden het plannetje opgevat om via het internet een enquête te houden over de toekomst van Europa.

Afgelopen vrijdag publiceerde onze botte minister van Buitenlandse Zaken de resultaten. In het rapport was sprake van een "extreem goede benadering" vergeleken met de resultaten van het 'grondwet'-referendum verleden jaar. Toen ik dat las was ik al verbaasd. Hoe kun je immers weten hoe goed een enquête iets benadert, tenzij je vooraf de vragen zodanig gemanipuleerd hebt dat de antwoorden al vast staan. Vragen in de geest van "Schijnt de zon 's nachts in Nederland?"...

Fout, helemaal fout! De resultaten kloppen niet, want volgens het onderzoeksbureau Interview-NSS heeft een "te grote groep tegenstemmers" aan het onderzoek meegedaan. (NRC/Handelsblad vandaag).

Hoe weet deze helderziende of er te veel tegenstemmers hebben meegedaan? Ik kan hem wel vertellen dat ik, een overtuigd tegenstemmer, de enquête wel bekeken heb, maar niet heb ingezonden, omdat de vragen te manipulatief waren (net zoiets als bij de Kieswijzer enkele jaren geleden, die mij en diverse vrienden bij de Christelijke Unie deed uitkomen).

Het lijkt mij waarschijnlijker dat veel tegenstemmers net als ik niet meegedaan hebben, maar dat de tegenstand in Nederland tegen de kapitalistische ("neoliberale") koers van de Europese Unie gegroeid is.

Let overigens op de ruime mogelijkheden die een dergelijke benadering biedt. Wanneer bij de parlementsverkiezingen volgend jaar de helft van de kiezers een stem uitbrengt op de SP, komt deze helderziende ongetwijfeld ook tot het inzicht dat een "te grote groep" SP-leden heeft gestemd, waardoor de resultaten moeten worden bijgesteld.

De zware tijden zijn nog niet voorbij, beste lezers...

Geen opmerkingen: