donderdag 18 mei 2006

Micro$oft = MacroSchoft

In PCM van juni lees ik (staat kennelijk ook op PCMWeb, maar ik ben niet zo'n surfer) dat Micro$oft aan Engelse (Britse?) PC-verkopers gevraagd heeft om voortaan alleen nog maar computers met besturingssysteem te verkopen, want 'kale PC's' zijn volgens de club van Bill Gates riskant voor gebruikers en bedrijven. "Natuurlijk" is M$ ook bezorgd voor de winstcijfers van de verkopers, want met besturingssysteem kunnen ze ook meer software en diensten verkopen...

De EU is nog steeds bezig met de monopoliseringstaktieken van M$, maar de grootmogol probeert alvast rustig andere kanalen uit om de markt helemaal naar zijn hand te (blijven) zetten.

Het is toch belachelijk dat deze geldmagneten de koper willen dwingen een besturingssysteem (ze bedoelen natuurlijk Windoze) te kopen, terwijl deze misschien gewoon een Linux-distributie van het Internet heeft gedownload (of van een kennis heeft geleend en die wil installeren). Ja, Windows-gebruikers: je kunt legaal een Linux-distributie van iemand anders lenen en op je eigen PC installeren!

Welke computerleverancier durft het aan de woede van M$ te riskeren? Wie durft het aan om naast PC's met Windoze ook (duidelijk goedkopere) PC's met Linux te leveren?

Het moet toch mogelijk zijn een huis-tuin-&-keuken-PC te bouwen rond Linux? Met OpenOffice kom je al een heel eind als vervanging van MS-Office (er is alleen nog geen goed alternatief voor MS-Access, maar ik ken maar weinig mensen die dat gebruiken). Firefox en Thunderbird zijn uitstekende (en veilige) vervangers voor de aan de massa door M$ opgedrongen Internet Explorer en Outlook Express. Voor het afluisteren en bewerken van muziek zijn er diverse uitstekende Linux-programma's. Ik heb alleen nog geen Linux-eigen programma ontdekt voor het afluisteren van WM-streams, dus daarvoor zou ook Wine geïnstalleerd moeten worden, zodat WMP kan draaien.

Ik denk dat dit voor een gewone computeraar ruim voldoende is. Ik weet alleen niet hoe het met spelletjes zit, want daar "doe ik niet aan". Ik had als kind al een hekel aan Mens erger je niet en Monopoly..., maar ik denk dat de échte spelletjesfanaten tegenwoordig toch PlayStations e.d. gebruiken.

Overigens: hoe kan M$ beweren dat een kale PC riskant is? Zolang als ik met computers werk (en dat is toch alweer bijna 20 jaar) was het juist Windows dat uitblonk in lekken en fouten...

Geen opmerkingen: