maandag 29 mei 2006

Nederlandstaligen als slaafjes van de spellingvernietigers!?

Je houdt het niet voor mogelijk, maar er is in Nederland een club die zich SOS (Signalering Onjuist Spatiegebruik) noemt. De leden van die club verzamelen voorbeelden van onjuist gespelde woorden en plaatsen die op de schandpaal.

Op grond van de beslissingen van een stelletje overbetaalde spellingverziekers moet tegenwoordig (officieel vanaf augustus a.s.) een aantal woorden en termen op een onleesbare wijze geschreven worden.

Zo 'mag' je bijvoorbeeld niet meer "Mona Lisa-glimlach" schrijven. Dat moet volgens dit stelletje mierenneukers geschreven worden als "monalisaglimlach".
Deze nuttelozen gaan volstrekt voorbij aan het doel van taal, namelijk dat van communicatiemiddel. Wanneer je "Mona Lisa-glimlach" ziet staan weet je meteen wat er bedoeld wordt, maar ik zou niet graag de mensen de kost geven (of zelfs maar begroeten), die "monalisaglimlach" drie keer moeten lezen en zich dan misschien nog afvragen wat een "monali-saglim-lach" of een "monálisa-glimlach" is...

Ook termen als "socialezekerheidswetgeving" of "grotestedenbeleid" (en dan heb ik het nog niet eens over het belachelijke, op de SOS-site vermelde "amateurgrizzlybeerexpert") zijn walgelijke wanproducten, die ook niet aansluiten op de uitspraak van de betreffende begrippen.

Ik kan me voorstellen dat deze spellingscommissie na het jaar na jaar consumeren van enorme geldbedragen (elke cent is er minstens één te veel!) de behoefte voelt om te laten merken dat ze enorm veel werk verzet heeft, maar dat is nog geen rechtvaardiging voor hun geneuzel. Het mag niet zo zijn dat de spelling ervoor zorgt dat teksten minder makkelijk te lezen zijn, en dat is nu juist wel het geval bij veel van hun beslissingen.
Of zou deze commissie misschien bestaat uit borreltaal-hobbyisten, die graag zichzelf onsterfelijk (belachelijk) willen maken met het enige dat ze kunnen (en dat misschien ook pro eorum deo): neuzelen?

En dan wil ik me deze keer niet eens meer druk maken over de (soms toch weer afwezige) onzinnige tussen-N zoals in "paardebloem" (eh... "paardenbloem"), "weduwepensioen" (ja, want het meervoud van weduwe kan ook met een eind-S geschreven worden), of "koninginnedag" (is er soms een meervoudsvorm "koninginnes"? - of is dat weer omdat er maar één koningin is in Nederland - wat mij betreft overigens nog één te veel)...


In eerste instantie geeft de SOS-club op haar site (ik geef geen link, want ik wil geen civiele procedures aan mijn broek van mensen die door de onzin van deze lui in een depressie terecht gekomen zijn) evidente voorbeelden als "leesplezier" en "keukenbenodigdheden" (valt me nog mee dat ze "zakdoek" niet vermelden), en ik vind het ook nog te rechtvaardigen wanneer ze bezwaar maken tegen "duizend tallen", maar het is intussen al meer dan mooi geweest.


In plaats van ervoor te zorgen dat in het Nederlands gestelde teksten goed leesbaar zijn (en aansluiten bij het spraakgebruik), proberen deze overbodige neuzelaars nu de uitspraak van het Nederlands te verzieken. Enkele dagen geleden hoorde ik nog iemand het woord "ruggespraak" uitspreken met een duidelijke tussen-N.

En voordat de SOS-club nu mij ook nog gaat aanhalen als spellingsverkrachter: ik heb besloten me voortaan niets meer aan te trekken van spellingsregeltjes en uitsluitend te schrijven zoals ik dat zelf juist vind. Voor mijn werk moet ik helaas "vacantie" met een -K- schrijven, maar privatiter gebruik ik de -C-, zoals historisch juist is. Tenslotte had het Latijn geen werkwoord "vakare" en mensen die moeite hebben met die -C- moeten het Germaanse woord "verlof" maar gebruiken.

SOS - red ons van door gestoorde neuzelaars bedachte onzin! Er zijn al véél te veel Bromsnorren in Nederland, die regeltjes toepassen (en de niet-navolging daarvan streng bestraffen, zoals bijv. in het geval van de mensen die beboet zijn omdat ze hun IDée fixe-kaart niet bij zich hadden) omdat er 'nou eenmaal' regeltjes zijn, en die moeten tenslotte toegepast worden.

Overigens merk ik op diverse NS-stations niets van toezicht op naleving van het rookverbod. Of valt dat misschien weer onder het door Balkende Ellende veelvoudig genoemde terugdringen van de regelgeving?

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Het is inderdaad belachelijk hoeveel kapitaal er wordt vernietigd met dit soort eeuwigdurend spellingsgeneuzel. Als de taal er nu leesbaarder of begrijpelijker door werd, maar niks daarvan. Wel moeten leerlingen elk jaar voor een kapitaal nieuwe schoolboeken kopen omdat de tweedehandse ineens niet meer deugen. Ik denk dat 1 keer in de 20 jaar een kleine aanpassing voldoende kan zijn.

wat de NS betreft is het erger. Een (hypocriet en klantonvriendelijk, want die stinkdiesels rijden wel langs de perrons) rookverbod, zoals ik gisteren in Woerden beleefde.

Maar let liever op de OV chipcard die u straks van de NS door uw strot krijgt geduwd: dan moet je al je persoonlijke gegevens invullen om bijvoorbeeld een retourtje Den Haag - Leiden te kopen. Daarmee gaat u vermoedelijk uiteindelijk een zeer zware pijp roken! Want de banken zullen u dan voortaan heel wat meer verplichte chipkaart "service" aanbieden.

Anoniem zei

driedubbeldoorgehaalde garnalenpikkers

mijn pa zei altijd: "als je sterk binnenkomt, word je niet door elke idioot uitgedaagd" - hij wist het wel, ook al gedroeg hij zich niet altijd naar wat hij wist.

goed, nu ik jullie aandacht heb, het volgende over de klub van de verdwaalde spaties: vóór de laatste mislukte inkarnatie van de spellingskurie (van oktober 2005 dus met bijbehorend Groen Boekje), was het best vrolijk toeven op de website van die mannen en vrouwen met hun open oog voor gebakken lucht (ze gingen zelfs vrolijk mee in de 'blauwe boekje'-aprilgrap van Kennislink), maar de lol is er snel af als de pagina 'regels' aangepast wordt aan GB2005 - ineens blijken ze roomser dan de paap.

laat ik de link naar die website maar wél geven, maar dan moet je me beloven er alleen maar heen te gaan om eens goed te lachen om de meeste van hun foto-voorbeelden, niet om je schrijfgebruik aan te passen - kan ik daarvan op aan? okee, maar wel bij de les blijven, hè, "http://www.spatiegebruik.nl/regels.html" (de voorbeelden staan dus niet op die pagina, maar links is zo'n soort knoppenmenu).

overigens hebben ze die regels niet helemaal door (laat ik een stukje van de ontregel-pagina overnemen): "Bij een samenstelling met een eigennaam - zoals 'Marco Borsato' of 'Albert Heijn' - wordt die naam als eenheid opgevat, en daarvan wordt de spelling in een samenstelling niet veranderd. Eventuele spaties blijven daarbij dus gehandhaafd, en dat is dan ook meteen de enige uitzondering. Tussen de eigennaam en de rest van de samenstelling wordt een koppelteken geplaatst, om aan te geven waar de eigennaam ophoudt. Zo wordt het dus 'Marco Borsato-fanclub' en 'Albert Heijn-filiaal'."

en dan is mij niet helemaal duidelijk waarom de Taalkurie niet ín is voor 'Mona Lisa-glimlach' - de enige reden die ik kan bedenken is, dat de jongeman of jongedame die een tijdje stil moest zitten voor die penseelfoto allang dood is, maar Borsato en Heijn hebben ook niet het eeuwige leven - de smoesjes van de Taalkurie werken hier niet, want bij de 'fanclub' gaat het allang niet meer over de persoon Marco, maar over het produkt keelgekweel, en bij Appie gaat het om grutterswaren, mijns inziens veel te dure zooi, waar veel te veel (of is het veelteveel, help) winst op gemaakt wordt.

afijn, over spelling schreef ik al veel meer (zie de webstek waar klikken op mijn naam je naar toe brengt), dus laat ik dat hier nu niet allemaal herhalen.

p.s. op dezelfde webstek kun je uit de digitale pen van Strompelende Harrie en Brenda Verreyst trouwens ook het een en ander vinden over de N.S. en zo, maar nog niets over het rookverbod meen ik, misschien komt dat binnenkort?