dinsdag 2 mei 2006

Tita Toverkol mag ook naar de kermis!

Rita Verdonk heeft vanavond bijdens een bijeenkomst in Amsterdam verklaard dat ze "met alle liefde" premier wil worden in het volgende Nederlandse régime, wanneer de VVD als grootste partij uit de komende parlementsverkiezingen rolt.

Als dat niet zo is (dus als de VVD niet de grootste partij wordt), zal ze kamerlid worden. Ze is van plan "tot het eind" minister te blijven en niet "tussentijds de Kamer in" te gaan. Anderzijds heeft ze ook gesteld dat ze minister zal blijven als ze in mei tot lijsttrekker wordt gekozen door de VVD-leden.

Ze heeft ook nog bevestigd dat ze 'nooit een eigen partij' wil beginnen [wat natuurlijk niet uitsluit dat ze bij Wilders zou kunnen aanschuiven]. (Noordhollands Dagblad van vandaag)

Tot mijn leedwezen moet ik bekennen dat ik het niet allemaal begrijp, en dan bedoel ik uiteraard niet de suggestie dat de VVD zelfs maar de grootste partij van Nederland zou kunnen worden - dat is alleen maar PR-geneuzel.
Nee, wat mij niet duidelijk is, is Verdonks opmerking dat ze "tot het eind" minister wil blijven, terwijl ze op een ander moment suggereert dat ze minister zal blijven, als [betekent 'als' hier 'indien' of 'wanneer'?] ze in mei lijsttrekker wordt. Proef ik daar misschien toch een bekentenis, een blijk van haar bewustzijn? Wil ze accepteren dat ze niet geschikt is als minister, wanneer ze geen lijsttrekker wordt, en dat ze dan haar minus-terschap aan de wilgen hangt?
Of is het wellicht een ordinaire chantagepoging?


Geen opmerkingen: