Zonder het risico me te vergissen, durf ik te beweren dat elke onderwijzer en leraar in het lager, middelbaar en voortgezet onderwijs in Nederland minstens één maal per jaar de Tweede Wereldoorlog ter sprake bent en daarbij uitlegt hoe gruwelijk de vijf jaar durende nazi-onderdrukking waren voor de Nederlandse bevolking.
Ook met betrekking tot andere oorlogen en 'conflicten' in de wereld (Sudan, Somalia, Congo, Zimbabwe) zal ongetwijfeld benadrukt worden onder wat voor afgrijselijke omstandigheden de bevolking in die gebieden leeft.
Als het gaat om de door Bush en zijn medeplichtigen uitgevonden "oorlog tegen het terrorisme", zullen er waarschijnlijk verschillenden zijn onder hen die vinden dat de Bushiaanse bezetting van bijv. Irak en Afghanistan noodzakelijk is voor de vrijheid van de bevolking van bijv. die landen - al kan ik me niet voorstellen hoe iemand dit nú nog kan volhouden, nu duidelijk is dat die oorlogen onder valse voorwendsels begonnen zijn (de formele hoofdschuldige, George W. Bush, heeft zelf enkele dagen geleden zelfs toegegeven dat hij zich 'vergist' had over de massavernietigingswapens).
Graag zou ik weten hoe de Nederlandse docenten in hun lessen de problemen in Palestina/Israel bespreken, wat voor conclusies ze daarbij verbinden aan de Tweede Wereldoorlog. Zullen ze daarbij de Israelische bezetting van Palestina en de israelische houding jegens de Palestijnen vergelijken met de nazi-bezetting van Nederland en de houding van de nazi's jegens de Nederlandse joden, homo's, communisten e.d.? Of zullen ze het joodse leed onder het nazi-régime gebruiken als rechtvaardiging van de houding van Israel, waarbij de verzetsdaden van de Palestijnen worden uitgelegd als de voortzetting van de vervolging van de joden?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten