dinsdag 28 maart 2006

Europees gekonkel

Gisteren hoorde ik tussen neus en wijsvinger tijdens een nieuwsuitzending op een Nederlandse (commerciële) zender dat Europa (wat dat dan ook zijn moge, al veronderstel ik dat de Europese Commissie bedoeld werd) Nederland een ernstige waarschuwing gegeven had in verband met de in Nederland gebruikelijke aftrek van hypotheekrente. Deze zou slecht zijn voor de groei van de Nederlandse economie, omdat woningen door die aftrek veel te duur zouden zijn geworden. 'Europa' gaf overigens wel aan dat het niets kon doen aan het Nederlandse beleid op dit vlak.

Wat ik daarom wel eens zou willen weten is waarom ze dan tóch deze opmerking gemaakt hebben; of op wiens instigatie. En daar kan ik me dan weer wel iets bij voorstellen. Enerzijds heeft de zogenaamd sociaal-democratische PvdA ongetwijfeld vriendjes in de Europese Commissie (en zoals bekend wil de PvdA al jarenlang af van de aftrek van hypotheekrente).

En natuurlijk zouden ook de zogenaamd christelijke leden van de Commissie hun vriendje Balk ongetwijfeld hebben willen helpen: wanneer het maar vaak genoeg herhaald wordt, gelooft het Nederlandse kiesvee tegen de parlementsverkiezingen van volgend jaar wel dat de armoede die tijdens zijn bewind over Nederland uitgestort is, het gevolg is van de hypotheekrente-aftrek, en helemaal niks te maken heeft met het misdadige asociale afbraakbeleid van Balk & Zalm.

Overigens vind ik het wél bar vreemd dat de Europese Commissie haar bek houdt over de asociale plannetjes van minus-ter Dekker met haar strijd tegen 'scheefwoners' (nee, dat zijn geen bewoners van bouwvallen, of patserige kantoren die een heel grachtenpand nodig hebben om maar te laten zien hoe belangrijk ze zijn). De door haar goedgekeurde huurverhogingen zullen onvermijdelijk, al op heel korte termijn, leiden tot een veel hogere stijging van de woningprijzen.

Geen opmerkingen: