donderdag 2 maart 2006

Weet jij al wat je volgende week gaat stemmen?

Ik eerlijk gezegd nog niet. Ik heb de programma's van alle plaatselijke partijen doorgewerkt, 'doorgeworsteld' zeg maar, en er is er eerlijk gezegd niet één bij waarin ik vertrouwen kan hebben.

Er is zelfs één partij bij die vindt dat de snelheid op een doorgaande route naar een nabijgelegen dorp moet worden verlaagd. Dat klinkt wel leuk, maar het is bij voorbaat duidelijk dat dit nooit mogelijk zal zijn omdat het strijdig is met de verkeerswetgeving.
Dit neemt niet weg (maar dit terzijde) dat ik het ook wel positief zou vinden wanneer de maximum snelheid overal (overal!) buiten autowegen verlaagd zou worden (ik vind zelfs dat voetgangers en fietsers overal voorrang zouden moeten krijgen op het gemotoriseerde verkeer), maar het is wel zo eerlijk om geen verkiezingswinst te willen halen uit bij voorbaat niet te realiseren suggesties.

Nog zoiets: in het hele dorp hangen posters van de VVD met het gezicht van een gladgestreken -natuurlijk autochtoon- meisje (ik schat haar op ± 25 jaar oud). De tekst op de posters luidt "De VVD maakt het waar", maar ik heb nergens kunnen vinden wát de VVD waar maakt, of wáár. Je moet dus wel érg simpel zijn om op een dergelijke inhoudsloze kreet voor die partij te stemmen.

GroenLinks (Oen Link) heeft op zich wel een leuk programma, maar een van de kandidaten bovenaan in de lijst heeft de afgelopen jaren als wethouder blijk gegeven van een heel eigen interpretatie van het programma van de vorige gemeenteraadsverkiezingen, dus ook die partij valt af.

Ik vrees dat mijn dilemma duidelijk genoeg is:
• Gewoon niet gaan stemmen is geen optie (dat zou uitgelegd worden als desinteresse).
• Stemmen op de meest kleurloze partij is ook geen goed alternatief, want als er maar genoeg mensen zijn die dat doen, dan krijgen we straks een gemeenteraad die wordt gedomineerd door een inhoudsloze partij.
• Kiezen voor een van de partijen met de meeste positieve punten is ook niet gezond, want die partijen hebben allemaal ook diverse enge programmapunten of zijn (zie boven bij Groenlinks) al eerder door de mand gevallen.

Ik denk dat ik maar bewust ongeldig ga stemmen (kan dat trouwens nog met die stemautomaten?)

Waarschijnlijk ten overvloede: het moge duidelijk zijn dat er in mijn dorp onvoldoende actieve SP-ers zijn om die partij op de lijst te krijgen. Anders had ik vast geen slapeloze nachten gehad...

Geen opmerkingen: