donderdag 9 maart 2006

NS: nieuw middel tegen vertragingen

Misschien let je nooit op wanneer die zeurderige vrouwelijk klinkende computerstem, die alle lettergrepen afzonderlijk uitspreekt, weer eens begint te blaten, maar als je wél opgelet hebt, zul je gemerkt hebben dat er nooit meer gesproken wordt over 'vertraging'. Tot onlangs werd omgeroepen dat er een vertraging is van x minuten, maar tegenwoordig gebeurt dat alleen nog wanneer een echte NS-medewerker iets vertelt. De zeurstem meldt voortaan op het moment dat de vertraagde trein binnen had moeten komen, dat "de trein van x uur x [...] over enkele minuten binnen [komt]".

De diepere filosofie is waarschijnlijk dat de reiziger vooral lijdt onder vertragingen, wanneer het woord 'vertraging' in zijn hoofd blijft naklinken. Omdat dat woord niet meer gebruikt wordt, herinnert de gedupeerde reiziger zich ook de vertraging niet meer als zodanig.

Chapeau, NS! Er zit daar kennelijk toch nog iemand die wat verder komt dan het lezen van de dienst(ont)regeling en de beursberichten. Ik kan me althans niet voorstellen dat bij de NS iemand spontaan helemaal zelf het begrip Nieuwspraak ('Newspeak', zoals George Orwell het noemde in zijn roman 1984) uitgevonden heeft.

1 opmerking:

Anoniem zei

Er moet me een heel absurd en ietwat surrealistisch verhaal van het hart:
Jaren geleden werkte ik af en toe in Ankeveen. Het gebeurde dat ik in een vertraagde sneltrein richting Utrecht vertrok: deze vertraagde trein vertrok een minuut of zeven eerder dan de "gewone" waarmee ik anders was vertrokken. Door zo iets eerder in Utrecht aan te komen, kon ik daar nog net de eveneens vertraagde trein naar Hilversum halen: het netto resultaat was dat ik ongeveer een kwartier eerder in Bussum-Zuid aankwam dan wanneer de treinen allemaal op tijd hadden gereden.
(Dit verhaal is echt niet verzonnen en uiteraard geen pleidooi voor vertragingen, maar het geeft aan dat vertraging ook tot licht positief resultaat kan leiden...)