vrijdag 31 maart 2006

Wel een beetje erg posthuum!

Bea ziet er niet bepaald gelukkig op een foto die vandaag de voorkant van de Spits ontsiert. Máxima kijkt nog steeds een beetje onwennig, maar het is me niet helemaal duidelijk of dat komt door haar rôse outfit of door de uitvergrote hoed van een stinkzwam die ze op haar hoofd draagt. Willem A. is eigenlijk de enige die er gewoon uitziet. Hij wijst naar iets dat hij schijnbaar ergens achter de camera ziet vliegen - wat dat is zullen we wel nooit te weten komen.

De vraag is natuurlijk waarom Bea zo ongelukkig kijkt? Heeft ze onderhand genoeg van haar nutteloze bestaan (althans voor wat betreft haar functie; over haar privé-leven kan en wil ik me niet uitlaten)? In dat geval kan ze best ontslag nemen, ze heeft er de leeftijd voor en ze zal heus wel een aardige uitkering krijgen van onze belastingcenten.

Of misschien baalt ze ervan dat ze zich niet aan de verplichting kon onttrekken om een gratuïte uitspraak te doen over "de militaire dictatuur met haar vele verschrikkingen en schendingen van de mensenrechten [die] destijds in ons land diepe [indruk] heeft gemaakt. In Nederland leefden velen intens mee met de moedige mannen en vrouwen die zich tegen de dictatuur verzetten". Inderdaad, zeer veel Nederlanders leefden mee met de slachtoffers van de Argentijnse (en ook van de Chileense) dictatuur, maar ik heb nooit ook maar een straaltje van dat meeleven bemerkt bij de families Zur Lippe Biesterfeld of Von Amsberg. En het komt toch wel een beetje laf over om nu, na 30 jaar met een dergelijke uitspraak te komen, wanneer de huidige Argentijnse regering al een tijd bezig is met onderzoek naar die dictatuur en met vervolging van de schuldigen. Zou Bea trouwens nog gesproken hebben met de Dwaze Moeders? Daarover heb ik nergens iets kunnen vinden...

Of zou ze balen van de Argentijnse president Néstor Kirchner, die geen zin had om zich druk te maken over allerlei protocolaire regeltjes, en die misschien op die manier laat blijken dat hij bepaald niet gecharmeerd is van de Nederlandse monarchie, die ziende blind en kritiekloos de dochter van (tot op heden nog niet vervolgde, maar toch op hoog niveau bij de dictatuur van Videla betrokken) Jorge Zorreguieta binnenhaalde?

Ik mag die Kirchner wel, denk ik zo...

Geen opmerkingen: