woensdag 26 april 2006

Hoezo: kennis acceptabel?

Volgens een artikel in het Algemeen Dagblad is uit het jaarlijkse Nationale Vrijheidsonderzoek van het Nationaal Comité 4 en 5 mei gebleken dat Nederlanders toch kennelijk een beter beeld hebben van de Tweede Wereldoorlog dan vaak wordt gedacht. Het artikel vertelt in dat verband dat Nederlanders "in het algemeen goed op de hoogte [zijn] van de ideeën van de nazi's, de precieze oorzaken van de Tweede Wereldoorlog en de jodenvervolging."

Desondanks meldt het artikel verder dat "83% [...] ten onrechte [denkt] dat de moord op de joden de oorlog veroorzaakte". Hieraan wordt dan de conclusie gekoppeld dat de oorlog en de jodenvervolging voor veel mensen synoniem zijn.

Eerlijk gezegd vind ik die conclusie wel erg gemakkelijk. Ik zou er ook een niet verwerkt schuldcomplex in kunnen ontdekken voor het gemak waarmee de meeste Nederlanders de joden hebben laten afvoeren, waarbij er ongetwijfeld veel zullen zijn geweest die blij waren dat zij "gelukkig geen joden" waren.

Houd me ten goede: ik leefde toen nog niet en ik weet niet of ik me in die situatie anders gedragen zou hebben, dus ik wil de passiviteit van de meeste Nederlanders niet veroordelen.

Wat ik overigens in het artikel nog het vreemdste vind is dat het onderzoek vaststelt dat Nederlanders in het algemeen de precieze oorzaken voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog kennen, terwijl toch 83% denkt dat de holocaust de oorzaak was. En dat wordt dan genoemd "in het algemeen de precieze oorzaken [kennen]". En dan durft de kop van het artikel nog te stellen "Onderzoek: kennis Tweede Wereldoorlog acceptabel". Het is maar net wat je 'acceptabel' noemt...

Geen opmerkingen: