zaterdag 29 april 2006

Geschikt... of toch ongeschikt?

De fans van de monarchie doen duidelijk hun uiterste best om allerlei onderzoeken te laten uitvoeren, waarmee ze kunnen goochelen, om door onjuist geïnterpreteerde en weergegeven resultaten het Nederlandse volk te laten geloven dat 'wij' de zogenaamde oranjes niet kwijt willen.

Het gaat hier ongetwijfeld om fervente liefhebbers van koekhappen (misschien zit hier wel een fabrikant van ontbijtkoek achter) en van zaklopen - en dan is het ook te begrijpen dat ze niet veel begrijpen van de cijfers.

Vandaag publiceert het Noordhollands Dagblad een ANP-bericht, waarin een onderzoek van Maurice de Hond besproken wordt.

In het artikel wordt o.a. gemeld dat Willem A. even "geschikt [is] voor het koningschap als zijn moeder. Ze krijgen allebei van ruim 40 procent van de Nederlanders de voorkeur." Voorzover als ik indertijd iets van rekenen geleerd heb (en dat was ruim vóór de verslechtering van het Nederlandse onderwijs van de laatste decennia), betekent dat in dit geval dat 60% van de Nederlanders hen NIET geschikt vindt - en dan concludeer ik dat ze ONGESCHIKT zijn. Het feit dat hierbij toch zo'n 80% van de bevolking achter de monarchie aanhuppelt, betekent niet dat ze daardoor ineens allebei geschikt zouden zijn.

Wanneer ik overigens in hetzelfde artikel zie dat een op de drie Nederlanders van mening is dat de koningin -en ik neem aan dat ze hiermee bedoelen: de koning (m/v) - helemaal niets meer [ik hoop wel iets minder] te vertellen mag hebben, kan ik me voorstellen waarom in ieder geval die 'een op de drie Nederlanders' hen geschikt vinden: zelfs de meest nutteloze persoon is, met de goede pillen, in staat om 'niets te vertellen te hebben'.

Geen opmerkingen: