woensdag 26 april 2006

Verdonk krijgt weer geen hand

Diverse kranten melden vandaag dat er weer moslims geweest zijn die Verdonk geen hand wilden geven - trouwens ook moslima's die mannen niet de hand wilden schudden. Tja, ik zou eerlijk gezegd ook de hand van dat blikken mens niet willen schudden.

Maar, in alle ernst. Waarom maakt 'men' zich hierover zo druk? Iedereen wordt geacht 'respect' voor anderen te hebben, maar kennelijk is het teveel gevraagd om te accepteren dat een ander je geen hand wil geven. Dat is net zoiets imbeciels als waar Balk het enkele jaren geleden over had, toen hij vond dat docenten door leerlingen met "u" moesten worden aangesproken. Respect zit hem toch niet in die hand of dat ge-u?

Wanneer moslims op grond van hun interpretatie van hun geloof geen hand willen geven, maar zich verder niet vijandig of asociaal opstellen, waar hebben we het dan over?
En dan denk ik eigenlijk dat deze moslims nog blij mogen zijn, dat Verdonk niet besloten heeft dat niet alleen een handdruk nodig is, maar ook drie kussen, zoals in Nederland steeds meer tot de standaard-"cultuur" begint te horen... Het zal je maar overkomen!

1 opmerking:

Anoniem zei

tja... ik verbaasde me altijd dat Russische en Franse presidenten nogal eens hun mannelijke collegae kusten, of bijvoorbeeld ruimtevaarders die op het punt staan te vertrekken.
Ik voelde er weinig voor om mijn vrienden te kussen, maar heb het toch eens geprobeerd. Het smaakte mij (en hen) niet echt; ik zal in Rusland en Frankrijk dus wellicht een cultuurbarbaar zijn. Het zij zo.
Ik meen dat de Hindoe ter begroeting de handen vouwt en een lichte buiging maakt. Daar zou ik wel aan mee kunnen doen.
Ik heb ooit ergens gelezen dat Spaanse mannen hun vrienden soms kameraadschappelijk begroeten door aan hun ballen te voelen... (?) Nu, dat riskeer ik maar niet.
Waar ik niet aan mee wil doen, is het gefrustreerde gedoe dat Verdonk ons wil aanpraten. Net zo min als aan het gefrustreerde gedoe dat onder het kopje "Driekusman" een jaar geleden in de Haagsche Courant stond, van iemand die het kussen (behalve van directe familieleden) geheel wenste te verbieden; er waren zelfs buttons voor beschikbaar. Ik dacht dat het een 1-april mop was, maar nee hoor!