vrijdag 1 juni 2007

PvdA laveert (?) naar nieuwe (?) koers (?)

Zelden heb ik zo'n holle kop gezien als de bovenstaande, die ik vandaag (maar dan zonder de door mij toegevoegde vraagtekens) aantrof boven een voorpagina-artikel in De Pers van vandaag,

Vanaf het moment dat Wim Kok verklaarde dat de PvdA zijn ideologische veren moest afwerpen (en eigenlijk de laatste jaren daarvoor ook al) hééft de PvdA geen koers.Er wordt maar wat aan gerotzooid en de PvdA zwalkt (net zoals overigens opperhoofd Wouter Bos) maar wat rond in de hoop een verhaaltje te bedenken dat de kiezers kan overhalen om toch maar weer eens op de PvdA te stemmen.

Het is duidelijk dat de PvdA in een poging de kiezer wéér eens voor de gek te houden nu een aantal min of meer bekende PvdA-leden heeft ingeschakeld om aan ons te laten denken dat de PvdA begrepen heeft wat er de laatste jaren allemaal verkeerd is gegaan (en daarbij te suggereren dat het voortaan weer beter zal gaan).

Gisteren meldde ik al dat er een manifest gepubliceerd was door voormalig PvdA-campagneleider Jacques Monasch, vandaag biedt De Pers alles bij elkaar twee pagina's gratis propagandaruimte aan de PvdA, waarin o.a. aandacht wordt besteed aan filmmaker en PvdA-lid Eddy Terstall, die verleden maand (wanneer precies? 5 mei of zo en nu uit de la getrokken in het kader van PvdA-promotie?) een speech hield voor de PvdA-afdeling in New York.

New York? Wat doet de PvdA daar? Is die afdeling bestemd voor niet-geïntegreerde Nederlanders die in de VS wonen?

Als De Pers het een beetje begrepen heeft, kan Terstall's mening worden samengevat als: "Sommige leden verlenen steun aan anti-westerse moslims. Er is sprake van gemakzuchtig anti-Amerikanisme. En moslims worden nog te zeer als slachtoffers gezien."

Wow! Het is me nogal wat! Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Wat zijn anti-westerse moslims? Wanneer is iemand -wie dan ook- anti-westers? En trouwens, wat zijn moslims? Zijn er geen anti-westerse katholieken? Of anti-westerse atheïsten? Vermoedelijk bedoelt Terstall ongeveer iedereen die het kapitalisme een verfoeilijke uitvinding vindt - en eigenlijk zou iedere PvdA-er met een beetje klassebewustzijn dat ook moeten zijn.

En wat is nou in Wim-Kotsnaam weer "gemakzuchtig anti-Amerikanisme"? Maak ik me daaraan schuldig, wanneer ik een groot deel van de ellende in de wereld -hoe goed ik dat dan ook onderbouw- wijt aan de machtspolitiek van de Verenigde Staten? Is dat de reden waarom de PvdA eerst wel een onderzoek wilde naar de Nederlandse oorlogsinspanningen ten behoeve van de Bushiaanse oorlogen en toen toch maar weer niet? Over zwalken gesproken... Of wordt dit in PvdA-nieuwspraak misschien bedoeld met 'laveren'?

En wat wordt bedoeld met de opmerking dat moslims nog te zeer als slachtoffers worden gezien? Wat zijn "moslims" in deze context? Marokkanen en Turken in Nederland? De Libanezen die al decennialang het slachtoffer zijn van de Israelische en Syrische machtspolitiek? Of de Palestijnen, die nu al veertig jaar gegijzeld worden door Israel (met open en stiekeme steun van de VS) en die zelfs in hun "eigen" Gaza-strook nog niet eens een regering mogen kiezen? Denk nog maar eens aan de volstrekt democratische verkiezingen in de Gaza-strook verleden jaar, waaruit een Hamas-meerderheid kwam, omdat de bevolking het corrupte Al Fatah-régime meer dan beu was, en aan de druk van de o-zo democratische VS én de o-zo democratische EU, waardoor het Hamas onmogelijk werd gemaakt te regeren en aan de pogingen van de VS, de EU en Israel om nu in het Palestijnse gebied een marionettenrégime te installeren. Wie is hier het slachtoffer?

Geen opmerkingen: