zondag 4 september 2005

Discriminerende Verenigdestaatse overheid?

Inmiddels zien we op TV steeds meer beelden uit het overstroomde New Orleans, waarbij blijkt dat de meest getroffen gebieden toevallig (?) ook de armste wijken zijn.

Ik wil [beslist niet cynisch bedoeld!] geen kwaad woord zeggen over de hulpverleners en reddingswerkers. Ik ben ervan overtuigd dat die mensen zich ten volle inzetten om de slachtoffers zoveel mogelijk te helpen.

Wat ik echter nog steeds niet kan begrijpen is hoe het in kotsnaam mogelijk is dat er kolossale bedragen en enorme hoeveelheden materiaal en materieel worden gestort in de bodemloze put van de olie-oorlog in Irak en in de paranoïde bestrijding van de terreurdreiging, terwijl het regime Bush niet eens in staat was de bedreigde wijken tijdig te evacueren. En dat terwijl het toch al dagen eerder bekend was dat er een extreem krachtige orkaan onderweg was. En eigenlijk is het ook ongehoord dat er nooit serieus werk is gemaakt van bescherming van het gebied, terwijl al jaren bekend was dat deze ramp ooit moest plaatsvinden - alleen wanneer was nog niet bekend.

Ik ben benieuwd wat er gebeurd zou zijn wanneer die orkaan de ranch van George Double-Me bedreigd had. Het zou me absoluut niet verbazen wanneer iedereen en alles (paarden en katten inbegrepen) per speciale helicopter in veiligheid zou zijn gebracht.

Ik mag het natuurlijk niet zeggen (en ook niet denken, uiteraard) maar ik vraag me constant af of de zorgeloosheid van het Verenigdestaatse regime er iets mee te maken heeft dat het hier vooral zwarten en werklozen betreft, die toch weinig economische waarde hebben. Het lijkt sterk op de manier waarop de door de bombardementen vermoorde Irakezen worden afgeboekt als 'collateral damage'.
Laat iemand me alsjeblieft duidelijk maken dat het niet zo is - zonder daarbij te verwijzen naar de obligate beuzelarijen van George Double-Me...

Geen opmerkingen: