maandag 12 september 2005

Geheim archief Nederlands regime?

De meesten van ons herinneren ons nog wel het fotofilmpje van een soldaat, dat een ander beeld zou kunnen laten zien van de Nederlandse betrokkenheid bij de moordpartij in Srebrenica - en dat op mysterieuze wijze verdween uit een laboratorium van 'Defensie'.

Gisteren stond in NRC/Handelsblad een interessant en vooral verhelderend stuk over het strafdossier van de kernfysicus Khan (zie over dit geval ook mijn stukje CIA zorgt voor oorlogsdreiging van 9 augustus 2005).

Naar nu blijkt is deze spion indertijd niet in Nederland veroordeeld (wegens een 'vormfout') omdat zijn dossier spoorloos verdwenen is. Rechter Leeser-Gassan (vertrekkend vice-voorzitter van de rechtbank in Amsterdam) is verbijsterd.

Minister Dommer ontkende eerder dit jaar al dat de Verenigde Staten een rol gehad hadden in de zaak tegen Khan, maar Leeser (en ikzelf trouwens ook) hechten meer waarde aan de beweringen van Lubbers. We weten inmiddels allemaal hoe gemakkelijk deze zogenaamde christen (Dommer bedoel ik, ofschoon Lubbers ook niet ziek zal zijn geworden van zijn eerste leugen) liegt (al zal hij het zelf vermoedelijk eerder zien als aanpassen van de waarheid).

Hierbij daarom mijn oproep aan Nederlandse (en andere - ik discrimeer niet!) journalisten: probeer eens uit te vinden waar de 'spoorloos verdwenen' spulletjes opgeborgen zijn. Ik kan me niet voorstellen dat ze écht verdwenen (weggemaakt) zijn. Veeleer denk ik dat het Nederlandse regime (net zoals het nazi-regime in de Tweede Wereldoorlog) een soort museum aan het opbouwen is van geslaagde manipulaties. Het is alleen zaak dit te vinden - totdat het zover is blijft het niet meer dan een hypothese...

Geen opmerkingen: