dinsdag 26 september 2006

Geinig: Twee op de eerste plaats!

Zojuist hoorde ik in de nieuwsuitzending van de Franse radiozender France Bleue dat Frankrijk binnen Europa op de eerste plaats stond voor wat betreft het terugdringen van het aantal dodelijke verkeersongevallen.

Normaliter maak ik me niet zo druk over dit soort claims, omdat ik ervan uitga, dat elke dode (of gewonde) in het verkeer er één te veel is; elk slachtoffer is ook een aanklacht tegen de ongebreidelde groei van het autoverkeer.

Ik had echter elders vandaag al vergelijkbaar jubelende berichten gelezen over de situatie in Nederland en het is dan wel interessant hoe iedereen toch zijn eigen successen, hoe klein ook, hoog van de toren blaast.

Het Noordhollands Dagblad en Trouw meldden -onder de kop «Nederland in Europese top met daling verkeersdoden»- in een ANP-artikel dat Nederland onder 27 Europese landen op de 7e plaats staat omdat het aantal verkeersdoden tussen 2001 en 2005 in Nederland met 25% gedaald is; in Frankrijk (inderdaad op de 1e plaats) een daling van 35%, in Luxemburg van 34% en in België van 27%.

De Volkskrant kopt al even triomfantelijk, maar in ieder geval enigszins relativerend «Aantal verkeersdoden daalt in Nederland relatief snel».

Geen opmerkingen: