woensdag 20 september 2006

Wouter Bos kan er wat van...

Het Algemeen Dagblad publiceert vandaag onder de kop De zure nasmaak van Balkenende een artikel waarin de visie van Wouter Bos op een aantal punten de revue passeert. Ik moet toegeven dat hij soms goede zaken van plan is (althans: zegt te zijn), zoals een generaal pardon voor asielzoekers die al lang in Nederland verblijven.

Daarnaast blijkt echter uit het artikel ook maar al te duidelijk dat hij graag met het CDA een regering zou willen vormen. Hil verwijt Balkenende persoonlijk niets: "Ondanks alle fouten die hij heeft gemaakt, heb ik er respect voor dat Balkenende in een buitengewoon moeilijke periode minister-president is geweest. [...] Vanaf de zijlijn is het makkelijk kritiek leveren, maar voor mij zou het ook heel moeilijk zijn geweest."

En helemaal erg wordt het aan het eind van het artikel, wanneer Bos zó kolossaal zit te slijmen dat ik er gewoon onpasselijk van word: "Hij [Balkenende] is natuurlijk
[natuurlijk?] een buitengwewoon fatsoenlijk en integer man."

Tot lering van Wouter Bos even de definities volgens de Dikke Van Dale:
Fatsoenlijk:
1. van niet lage, geringe stand;
2. zich houdend aan, ofwel overeenkomst het fatsoen in verschillende nuances, hetzij mbt eer en morele normen, hetzij meer mbt uiterlijke vormen
3. (van kinderen) zindelijk
4. eerbaar
5. aan redelijke eisen voldoend
Integer: onschendbaar, rechtschapen (tegenovergestelde van corrupt)
Het enige wat ik in Balkenende van het bovenstaande terugzie, althans verwacht, zijn misschien de eerste en derde betekenis van "fatsoenlijk", maar die lijken me niet erg relevant voor een politicus. Misschien zou Wouter toch mijn blog nog eens moeten doorspitten...

1 opmerking:

Anoniem zei

Voor wie zich eens wil purgeren:

Probeer gauw een AD van zaterdag 23 september te bemachtigen: een heel interview met de zo keurige en in-fatsoenlijke Balkenende, inclusief 4 fotos op de voorpagina. Of zou dat interview alleen in de Haagsche editie staan?