maandag 25 september 2006

Waarom ben ik helemaal niet verbaasd?

Ik hoorde vanavond al op de radio, en nu lees ik het ook in de Volkskrant, dat de nieuwe Amsterdamse "Noord-Zuidlijn" weer 83 miljoen duurder wordt (en ook dat hij later klaar zal zijn). Intussen zijn de kosten in 4 jaar tijd al van 1,4 naar 1,8 miljard gestegen. Dit is ongetwijfeld nog maar voorlopig, want de verantwoordelijke wethouden, Tjeerd Herrema (PvdA), kan niet garanderen dat deze cijfers definitief zijn.

Amsterdam heeft wat kostenoverschrijdingen betreft een droevig verleden, waarin het beroemdste (maar beslist niet het enige) geval tot op heden de Stopera was, maar het lijkt er sterk op dat uiteindelijk deze Noord-Zuidlijn nog een groter financieel drama zal kunnen worden.

Ik zal wel vreselijk achterdochtig overkomen, maar (en ik moet toegeven dat ik geen verstand heb van bouwen -zelfs een zandkasteel op het strand stort automatisch in-, noch van frauderen) ik raak er toch steeds meer van overtuigd dat dit zowat een geïnstitutionaliseerde vorm van bouwfraude is: een te lage offerte indienen om de opdracht maar te krijgen, en dan in de loop van de werkzaamheden steeds met zorgvuldig bedachte onverwachte kostenposten komen. Welk bouwproject je ook bekijkt, ze worden allemaal duurder en er is er niet één dat achteraf onder de geoffreerde prijs wordt geleverd. Toch wel vreemd, niet?

1 opmerking:

Anoniem zei

En niet te vergeten: de tramtunnel in Den Haag; de Hoge Snelheidslijn; de Betuwelijn; De verdubbeling van de sporen in Nederland die omstreeks 1990 is begonnen (vooral in de randstad) om concurrentie op het spoor mogelijk te maken ;-)))) jawel! (daarvan is nooit een prijs genoemd, maar ik meen me te herinneren dat een piepklein kranteberichtje iets van 20 miljard gulden meldde) het maakt allemaal niet veel uit, maar het gaat wel altijd om overheidsprojekten. Ik schat dat er de afgelopen 10 jaar reeds 30 Miljard verspijkerd is aan het spoor. Merken we al iets van het resultaat???

Nu beschouw ik een voertuig dat een eigen weg van ijzeren staven nodig heeft om te kunnen rijden als een merkwaardig anachronisme, vooral als het dan op die eigen weg nog steeds niet op tijd kan rijden, dus ik vind het al lang onzinnig, maar ik vraag me altijd wel af welke overheidsdienaren er financieel wijzer worden van deze gang van zaken!