zondag 2 september 2007

Dringend TV-advies

Het zal intussen bij mijn lezers wel bekend zijn, dat ik nauwelijks TV kijk. Ik kom wel eens ergens waar TV gekeken wordt, maar mijn activiteit beperkt zich dan tot zien, constateren dat er TV gekeken wordt, maar op kijken zal men mij niet kunnen betrappen.

Wanneer ik dus adviseer om naar een bepaald programma te kijken, weet je dat het toch wel iets speciaals moet zijn.

Op 8 maart dit jaar werd de documentaire «Beperkt houdbaar» van Sunny Bergman uitgezonden, waarin de regisseur duidelijk maakte hoe vooral vrouwen onder druk staan van een irreëel schoonheidsideaal, dat wordt opgedrongen door de cosmetische industrie, de mode-mafia en de media ('glossy' bladen e.d.).

Die uitzending heb ik gemist, hetgeen onvermijdelijk was, omdat ik niet iemand ben die op vrijdagavond gaat kijken wat er de komende week allemaal voor dingen te zien zijn die ik niet mag missen. Diverse vriend(inn)en hadden het programma echter wel gezien en vroegen me later wat ik ervan gevonden had, omdat ik o.a. in mijn blog-artikel ook regelmatig fulmineer tegen de manier waarop de genoemde mafia's hun zakken vullen door anderen tot willoze slachtoffers te maken van hun nutteloze producten. Dankzij de indoctrinatie van de media (niet op de laatste plaats de TV-reclame), voelen sommigen zich zelfs niet prettig, wanneer ze niet eerst hun gezicht vol hebben gesmeerd met rimpelvullers, oogvergroters, wenkbrauwverzwarters, wimperverdikkers en lipstick of -gloss. In mijn naaste omgeving ken ik ook mensen met een alleszins aantrekkelijk lichaam, die zich desondanks te dik voelen, omdat hun buik niet helemaal vlak is.

Een van voornoemde vrienden (een zelf-denkende vrouw) mailde me om me te vertellen dat de betreffende documentaire donderdag a.s. (6 september) op Nederland III herhaald wordt, met daarna nog een aanvulling van wat er na de eerste uitzending gebeurd is.

Kijk daarom allemaal komende donderdag tussen 20:25 en 21:55 naar Nederland III. Reacties zijn hier welkom!

Geen opmerkingen: