woensdag 26 september 2007

Prieten of niet prieten

Zoals ik indirect begrijp uit reacties, heeft Geert Wilders de opmerkingen van Máxima Zorreguieta over het ontbreken van een Nederlandse identiteit afgedaan als "prietpraat" (zie ook in het Noordhollands Dagblad van 24 september). Toen ik de opmerkingen (van Máxima) eerder deze week las, had ik eerlijk gezegd andere gedachten, maar de door Wilders gebruikte term kan ik wel aanvaarden, evenals de omschrijving "wijsneusje Máxima" van brievenschrijver R.E. Verboon in de Metro en Spits van vandaag.

Ach, de opmerkingen van Máxima zijn niet ernstig en ik ben het er zelfs in grote lijnen wel mee eens. Wat mij stoort is echter wel dat nu krantenkoppen en lappen tekst besteed worden aan constateringen die iedereen met een normaal IQ zelf kan bedenken en waarschijnlijk allang al dan niet bewust gemaakt heeft. Nieuwswaarde hebben de opmerkingen dus geenszins, maar toch krijgen ze een prominente plaats in de media. Waarom? Misschien is het weer eens tijd voor een charme-offensief voor de familie Von Amsberg - Zur Lippe Biesterfeld? Misschien als goedmakertje voor de ellende die Balkenende Hare Koninklijke Bea verleden week over ons heeft laten uitstorten?

Geen opmerkingen: