maandag 3 september 2007

Hoera! De alarmsirene werkt weer!

Ja, ook deze maand heb ik hem weer gehoord, dus ik kan me weer beschermd voelen.

Nou moet ik wel toegeven dat het lekker weer was, waardoor ik mijn balkondeuren open had staan; en dat ik geen radio aan had staan, omdat ik het geritsel van de wind in de bomen in de tuin een heerlijk ontspannend geluid vind; én dat de wind toevallig uit de richting van het buurdorp kwam (uit mijn eigen dorp heb ik nog nooit iets van een sirene gehoord!)... Het geluid van de sirene was net krachtig genoeg om het bladergeritsel te overstemmen: beschaafd maar toch hoorbaar.

Het is daarom wel te hopen dat de vijand (welk bevriend staatshoofd, van welke bevriende mogendheid zal het deze keer zijn? De vorige keer was het Adolf Hitler's nazi-Duitsland) hiermee rekening houdt en niet op een ijzig koude winterdag aanvalt, want dan zijn we een makkelijke prooi en kunnen we ons niet eens veilig (veilig?) verstoppen conform de instructies van de Bescherming Burgerbevolking van rond 1960 (kuil in de tuin en daarover een uit zijn scharnieren gelichte deur - ik heb de brochure nog ergens liggen, maar kan hem natuurlijk nu niet vinden)...

1 opmerking:

Anoniem zei

Tja, die sirenes...

In nieuwe huizen met dubbel glas die aan het bouwbesluit voldoen zal de sirene maar moeilijk te horen zijn: de geluidsisolatie is namelijk beter dan in de tijd dat de nieuwe sirene werd ontwikkeld.

Weet iemand nog, dat indertijd deze nieuwe sirene speciaal ontwikkeld is om van de ouderwetse af te komen? De ouderwetse was gewoon een motor met een soort ventilator die het geluid opwekt. Simpel en duurzaam en ook met erg hard geluid. Voor de zekerheid wel elke maand een test doen.

Die nieuwe is elektronisch. Met een versterker en luidsprekers en een schakeling die meet of de sirene nog in goede staat is. En draadloze afstandsbediening. Dus de maandelijkse test kon vervallen; het technisch geavanceerde ding test immers zichzelf. Maar toch, voor de grootste zekerheid, elk jaar een keer een "echte" test. (die maandelijkse test moest ook vervallen omdat sommigen een trauma van de oorlog hadden en daar door de sirene telkens aan werden herinnerd)

Wat bleek na een tijdje: de speciaal ontwikkelde elektronica deugt niet. Het geluid is te zacht en de zelftest funktioneert niet goed. Nu is er dus een kapitaal aan overheidsgeld uitgegeven voor de ontwikkeling en levering van een ondeugdelijk produkt (het geld zal wel bij Philips of Siemens terechtgekomen zijn) en de overheid geeft nog meer geld uit dan vroeger, want nu wordt de test ook nog telkens via de radio aangekondigd.

En de schadeclaim ivm de levering van ondeugdelijk materiaal zal de overheid wel nooit gedaan hebben.

Een echte aanvaller wacht gewoon tot de eerste van de maand, 12:00 uur. Dan is er geen tegenstand van betekenis te verwachten.