zondag 23 september 2007

Wat moet een republikein met een SIRE?

De club SIRE (bekend van ideële campagnes zoals "Je bent een rund als je met vuurwerk stunt") bestaat 40 jaar en daarom mogen bezoekers van de SIRE-site zelf een onderwerp aandragen voor een komende campagne en/of hun steun aangeven voor door anderen aangedragen onderwerpen.

Hun umaghetzeggen.nl-site is nogal rommelig - om te beginnen, maar niet iedereen heeft een cursus gevolgd om een webpagina te vullen met bewegende dingen en dat dan ook nog goed te doen. Dat wil ik dus SIRE niet verwijten.

Wat ik hen wel kwalijk neem is echter dat ik, als ik wil stemmen moet aanvinken dat ik accoord ga met hun algemene voorwaarden én dat ik e-mail van hen wil ontvangen over het verloop van de actie (dat noem ik "opt-in spam"!). Ik kan echter klikken zonder dat accoord aan te vinken, maar dan gebeurt er niks zichtbaars... Wanneer ik overigens wél accoord ga (een hitmail-account is gauw verzonnen) gebeurt er óók niks. Heb ik dan gestemd? Of niet? Hoe vaak mag ik stemmen?


Of werkt hun site wellicht alleen op de Internet Explorer? Tja, dan hebben ze wat mij betreft pech gehad, want ik gebruik Firefox. Ik ben desnoods bereid Mozilla of Opera te gebruiken, maar de Internet Explorer vind ik een veel te gevaarlijk programma, en dat weiger ik dus te gebruiken.

Uit nieuwsgierigheid nog maar even verder gekeken op de site (ik heb SIRE op zich altijd wel sympathiek gevonden, ofschoon erg naïef) en zo kwam ik dan bij de Algemene Voorwaarden uit. En daar schrok ik toch wél van... Onder de kop Site en procedure vond ik namelijk de volgende bepalingen:
  • SIRE garandeert niet dat de website www.sire.nl en/of www.umaghetzeggen.nl en/of alle content daarvan foutloos werkt of altijd beschikbaar is;
  • Over de procedure, de inzendingen, de jurering of de toekenning van de prijzen wordt niet gecorrespondeerd.
  • SIRE stelt geen statistieken of informatie beschikbaar ten aanzien van aantallen bezoeken van de website, bezoeken van individuele bijdragen/inzendingen, aantallen stemmen e.d.
  • SIRE is gerechtigd dit reglement tussentijds te wijzigen.
Met andere woorden: het is best mogelijk dat de site niet goed werkt en dat de stemmen niet goed geteld worden. sterker nog: SIRE wil niet bekend maken wat voor aantallen stemmen zijn uitgebracht. Met andere woorden: niemand, behalve SIRE zelf bepaalt welk onderwerp het hoogste aantal stemmen heeft gekregen.
Als je dan ook nog ziet dat SIRE het reglement tussentijds kan wijzigen, dan weet je helemaal niet meer waarmee je eigenlijk accoord bent gegaan.

Het zou me niks verwonderen als er al lang een onderwerp is bepaald voor een nieuwe campagne en deze actie alleen bedoeld is om extra aandacht te krijgen.

Ik begin hard te denken dat deze SIRE net dezelfde enge trekken heeft als absolutistische vorsten, die alleen hun eigen agenda volgen en zich geen bal aantrekken van "hun" volk. Het wordt tijd dat ook SIRE in democratische handen komt.

1 opmerking:

Anoniem zei

STIERE *]

Dat kan ik dan wel weer waarderen, zo'n fundamenteel anarchistisch trekje: de website staat op het domein "umaghetzeggen" (in gewoon nederlands is dat U mag het zeggen), maar verder is er steeds sprake van "Zeg wat jij belangrijk vindt".

Of zouden ze er al vergaderend gewoon niet uitgekomen zijn, hoe ze de bezoeker (m/v) het beste aan konden spreken. Volgens nr.6 van de Criteria Onderwerpkeuze zou de site dan niet hebben kunnen bestaan ("het moet met algemene stemmen aanvaard worden door het bestuur"), maar gelukkig ging het niet over een/het onderwerp, maar over de benaming daarvan - en misschien is het wel helemaal buiten het bestuur om geregeld - zo kun je trouwens van alles een uitzondering maken, met die kriteria hoeven we ons dus niet meer bezig te houden, zullen ze zelf ook wel niet doen.

Even kijken wat er nog meer aan onzin op de pagina's van SIRE staat - ach, wat leuk: "In het bestuur zitten mensen uit het communicatievak. De bestuursleden werken bij reclame-, pr- en onderzoekbureaus, zijn communicatiemedewerker bij adverteerders, of komen uit de kranten-, tijdschriften- of televisiewereld." - o, juist, de voorzitter is (qua titulatuur) een hotemetoot bij Fortis, een mevrouw is COO Direct Wonen (een voor mij onbekende funktie, maar het zal wel een toppositie zijn), er hangt een Manager KPN Mobiel rond, en als klap op de vuurpijl vinden we de Algemeen Directeur Bacardi Nederland en de Managing Director Unilever Nederland Home and Personalcare - ja, dat lijkt me allemaal reklame- en mediavolk, tenminste als je die beroepsgroep tot voorbij het dode punt oprekt.

Het sekretariaat bestaat uit twee parttimers en een direkteur - dat zal vast met salariëring te maken hebben, want anders was die laatste wel gewoon hoofd van de afdeling geweest.

Ach, ik ben er ingetuind - de hele website is een grote 1-april-grap, maar dan eentje die het hele jaar duurt - in de Disclaimer (vrijwaring) staat onder andere te lezen: "Alle personages, beelden, animaties, toestanden, gebeurtenissen, gesprekken en instellingen op deze site zijn louter denkbeeldig." - dus dat hele bestuur bestaat niet eens.

Wie zou dan toch die zogenaamde SIRE-reklames bedenken en uitvoeren? Zou dat toch een aparte afdeling van de balkenbende doen? Er staat immers heel nadrukkelijk op de pagina "Over de stichting" het volgende geschreven: "SIRE is een onafhankelijke stichting [...]. SIRE heeft geen banden met de overheid of andere organisaties." - en al wat er op de site staat is bij elkaar verzonnen ("louter denkbeeldig"), dus SIRE heeft dus juist wél banden met allerlei donkere klubs, zoals de balkenbende.

Op de pagina "Donaties" staat dat als je doneert, dat je dan ook een link op de website mag plaatsen - ik wil voor een paar euro best reklame voor mezelf maken, lijkt me ook hartstikke maatschappelijk relevant, dat iedereen mijn website vindt, bedoel ik - morgen meteen even over bellen met een van die parttimers van het sekretariaat - of zouden die ook niet bestaan?


*] - STIERE staat voor Stichting Tomeloos Interessant En Relevant Emuleren - of iets dergelijks.